مستند سازی فرآیند چیست؟

تعداد بازدید : 121 تاریخ ثبت : 1403/04/12

مستندسازی فرآیند به دستورالعمل‌های مکتوب استاندارد شده برای تکمیل فرآیند کسب و کار از شروع تا انتهای آن اشاره دارد. این مستندات، گام‌های سرتاسری را که توسط تیم‌ها و گروه‌های سازمان برای تبدیل ورودی‌ها به خروجی‌های تعریف شده دنبال می‌شود را ثبت می‌کنند.

مستندسازی کامل فرآیند دقیقاً آنچه که باید در هر مرحله فرآیند اتفاق بیفتد را مشخص می‌کند. در این جا به چند مورد از این موارد اشاره می‌کنیم:

  • رویه‌های دقیق فرایند
  • ورودی‌ها و خروجی‌های فرآیند
  • فرآیندها یا فعالیت های فرعی مرتبط
  • نقاط تقاطع بین مراحل مختلف فرآیند
  • نقش‌ها، مسئولیت‌ها و مالکیت
  • شاخص‌های اصلی عملکرد (KPI)
  • سیستم‌ها، ابزارها، تجهیزات مورد نیاز
  • پروتکل‌ها و سیاست‌های عملیاتی
  • الزامات آموزشی
  • دستورالعمل‌های انطباق

مستندسازی قوی فرایند، هم یک نمای کلی در سطح بالا از جریان ارائه می‌دهد و هم دستورالعمل‌های گام به گام فرایند را برای اپراتورهای فرآیند توضیح می‌دهد. در سراسر زنجیره ارزش، از طریق اسناد استاندارد شده، شفافیت و ثبات را برای فرآیندهای کسب و کار ارائه می‌دهد.

پیشنهاد پژواک بیشتر بخوانید: بهبود عملکرد سازمان


چرا سازمان ها به مستندسازی فرایند نیاز دارند؟

چرا سازمان ها به مستندسازی فرایند نیاز دارند

  1. آموزش: فرآیندهای مستندسازی شده اساس مواد و برنامه‌های آموزشی برای استخدام افراد جدید را تشکیل می‌دهند. این امر باعث می‌شود تا اعضای جدید تیم سریعاً کارآمد شوند.
  2. تداوم: اگر کارمندی که یک فرآیند حیاتی را مدیریت می‌کند، سازمان را ترک کند، مستندات جامع فرایند، تداوم عملیات را تضمین می‌کند. سازمان‌ها می‌توانند به سرعت منابع جایگزین را شناسایی کرده و آن‌ها را آموزش دهند.
  3. استانداردسازی: اجرای مداوم فرآیندهای کسب و کار در بخش‌ها و مکان‌ها حیاتی است. مستندسازی فرایند، تنوع را از طریق دستورالعمل‌های استاندارد شده به حداقل می‌رساند.
  4. انطباق: رویه‌ها و کنترل‌های مستند مبنایی را برای ممیزی داخلی و نشان دادن انطباق با نهادهای نظارتی، قانونی یا صدور گواهی فراهم می‌کند.
  5. شناسایی بهبودها: مستندسازی فرآیند، معیارهای ارزیابی فرآیند را قادر می‌سازد تا بهبود عملکرد مرتبط با اهداف سازمانی گسترده‌تر در مورد کارایی، هزینه، کیفیت و موارد دیگر را شناسایی کند.
  6. شفاف سازی: مسئولیت‌های فرآیند نامشخص در تیم‌ها اغلب منجر به تاخیر می‌شود. مستندسازی فرایند، نقاط انتقال را برای انتقال بدون درز بین مراحل فرآیند ترسیم می‌کند.

مستندسازی فرآیند در مقابل نقشه برداری فرآیند

در حالی که مستندسازی و نقشه برداری هر دو فرآیندها را توصیف می‌کنند، اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند.

مستندسازی فرایند بر آنچه در هر مرحله از فرآیند از ابتدا تا انتهای آن اتفاق می‌افتد تمرکز دارد. نقشه برداری، چگونگی و چرایی جریان کار از جمله ورودی‌ها، خروجی‌ها، شاخه‌ها، گیت‌های تصمیم‌گیری و اتصالات متقابل آن‌ها برای ارائه درک دقیق فرایند را بررسی می‌کند.

مستندسازی و نقشه برداری، لنزهای متفاوت اما کارآمد را در فرآیندهای کسب و کار ارائه می‌دهند. این دو روش قابلیت سازمانی را برای اجرای قابل اعتماد و بهینه سازی ایجاد می‌کنند.

مراحل مستندسازی موثر فرایند

پیشنهاد پژواک بیشتر بخوانید: کنترل هوشمند فرآیند


  1.  مشخص کردن محدوده فرآیند اولیه: نقاط شروع و پایان، مرزها، نقش‌های درگیر، ورودی‌ها و خروجی‌های کلیدی و سیستم‌های پشتیبانی را تعریف کنید. مراحل و وابستگی‌های سطح بالا به سایر فرآیندها را نیز باید در این مرحله مشخص شوند.
  2.  تعیین کردن واضح مرزهای فرآیند: مشخص کنید چه چیزی در داخل و خارج از محدوده قرار می‌گیرد تا سطح جزئیات و تمرکز مستندسازی واضح باشد. در واقع در این مرحله فرایند را از فرایندهای متقاطع دیگر جدا باید کنید.
  3.  گرفتن ورودی‌ها و خروجی‌های فرآیند: اطلاعات یا اقدامات مورد نیاز برای راه اندازی و شروع فرآیند را شناسایی کنید. محصول نهایی، خدمات یا نتایج تصمیم را مشخص کنید.
  4.  تجزیه مراحل کار فرآیند: فعالیت‌های گام به گام، دروازه‌های تصمیم گیری و بازرسی‌ها را به ترتیب در هر مرحله برای ثبت جریان مستند کنید. مالکان، KPIها، خط مشی‌ها را برای هر مرحله نیز در این مرحله باید شناسایی شوند.
  5.  ارتباط با ذینفعان فرآیند: با برقراری ارتباط با SMEها و کارکنان در اجرای یا نظارت بر مراحل مختلف، شکاف دانش فرآیند را پر کنید.
  6.  ساخت نمودار جریان فرآیند: به صورت بصری مراحل مستند شده را با استفاده از فلوچارت ترسیم کنید. این امر اجزای فرآیند را برای درک بهتر با هم پیوند می‌دهد.
  7.  توجه به استثناهای فرآیند: برای موقعیت‌هایی که ممکن است اجرای فرآیند استاندارد اعمال نشود یا با خطاهایی مواجه شود که نیاز به مداخله دارند، شاخه‌ها و جایگزین‌ها را تعریف کنید.
  8. نظارت و به روز رسانی در طول زمان: همانطور که فرایند تغییر می‌کند، اطمینان حاصل کنید که مستندات جاری می‌مانند و آخرین تغییرات فرآیند را از طریق یک بررسی سیستماتیک منعکس می‌کنند.

بهترین راهکارها برای مستندسازی موثر فرایند

  • یک کتابخانه فرآیند برای دسترسی در سطح سازمان و منبع ایجاد کنید
  • متن سند و مدارک را به ساده ترین حالت ممکن بنویسید
  • جریان سرتاسر را با فلوچارت‌ها تصویرسازی کنید
  • الگوهای اسناد را برای سازگاری استاندارد کنید
  • ابزارهای اسناد برای پردازش داده‌ها برای به روز رسانی پویا متصل کنید
  • دستورالعمل‌های محلی دقیق‌تر را برای محاسبه واریانس‌های مکان لایه بندی کنید
  • تعداد دفعات بررسی و به روز رسانی را تعریف کنید
  • فرآیندها را با استفاده از KPIها اندازه گیری کنید
  • اسناد را با استفاده از فرآیند کاوی به جای شروع دستی، خودکار کنید

مزایای فرآیندهای مستندسازی

  1. کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وریمستندسازی فرایند موجب استاندارد شدن روش‌ها، حذف مراحل غیرضروری و بهبود انتقالات می‌شود که باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری می‌گردد.
  2. سهولت آموزش پرسنل جدید و توضیح وظایفوجود مستندات استاندارد، آموزش و آشنایی پرسنل جدید با فرایندهای سازمانی را آسان می‌کند.
  3. امکان بهبود مستمر فرایندهامستندسازی با ایجاد شفافیت، زمینه بررسی و بهبود مستمر فرایندها را فراهم می‌کند.
  4. کاهش ریسک‌های عملیاتی: مستندسازی صحیح، ریسک‌های عملیاتی را کاهش داده و به رعایت الزامات و مقررات کمک می‌کند.
  5. تسهیل گسترش و توسعهوجود مستندات استاندارد باعث سهولت در تکرار و گسترش فرایندها در مکان‌ها و واحدهای مختلف می‌شود.

به طور خلاصه، مستندسازی فرآیندهای کسب و کار تضمین می‌کند که فرآیندهای سازمانی به جای فعالیت‌های وابسته به افراد موقت، به دارایی‌های سازمانی تبدیل می‌شوند. مستندسازی فرایند پایه‌ای را برای ایجاد تعادل بین عملیات‌ها و تحولات ایجاد می‌کند.

فایل ضمیمه
نویسنده :
سید رضا اصنافی
لینک منبع

برچسب ها

برچسبی ثبت نشده است.
245992,246022,246023,245994,246044,246034,246040,246045

مقالات مرتبط

اهداف فرآیندکاوی

برای پیاده‌سازی فرآیندکاوی Process Mining در سازمان‌ها، متدولوژی‌های مختلفی وجود دارد که مراحل و فعالیت‌های مورد نیاز را برای اجرای موفق این فرآیند تعریف می‌کنند. در زیر، تعدادی از متدولوژی‌های رایج در پیاده‌سازی فرآیندکاوی در سازمان‌ها را بررسی میکنیم: متدولوژی CRISP-DM (Cross-Industry Standard Process for Data Mining): این متدولوژی یک مدل کلی برای پیاده‌سازی فرآیندکاوی و استخراج دانش از داده‌هاست. این متدولوژی شامل شش مرحله اصلی است که عبارتند از: فهم کسب‌وکار، فهم داده‌ها، آماده‌سازی داده‌ها، مدل‌سازی، ارزیابی و تفسیر نتایج. متدولوژی TDSP (Team Data Science Process): این متدولوژی توسط مایکروسافت ارائه شده است و شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و مراحل برای اجرای پروژه‌های فرآیندکاوی است. این متدولوژی شامل فعالیت‌هایی مانند تعریف هدف، جمع‌آوری و آماده‌سازی داده‌ها، مدل‌سازی، ارزیابی و انتشار مدل‌ها است. متدولوژی CRISP-PM (Cross-Industry Standard Process for Process Mining): این متدولوژی برای پیاده‌سازی فرآیندکاوی واقعی در سازمان‌ها طراحی شده است. این متدولوژی شامل مراحلی مانند شناخت داده‌ها، استخراج فرآیندها، تحلیل فرآیندها و بهبود فرآیندها است.

Process MiningProcess Mining MethodologiesProcess Analysis
تحلیل فرآیند چیست؟

تحلیل فرایند یک مفهوم محوری در حوزه مدیریت تجاری و سازمانی است. در رویکرد تجزیه و تحلیل فرایند مستلزم بررسی و ارزیابی سیستماتیک فرآیندهای درون یک کسب و کار یا سازمان برای شناسایی ناکارآمدی‌ها، بهبود عملیات و در نهایت افزایش عملکرد است. در ادامه، جنبه‌های مختلف تحلیل فرآیند، از تعریف آن گرفته تا کاربردهای متنوع، روش‌شناسی و مدل‌های مرتبط را بررسی خواهیم کرد و در نهایت شما درک عمیقی از اهمیت تجزیه و تحلیل فرآیند در محیط کسب و کار پویای امروز خواهید داشت. تجزیه و تحلیل فرآیند چیست؟ تجزیه و تحلیل فرآیند، در اصل، ارزیابی و بررسی کامل گردش کار، رویه‌ها و فعالیت‌های درون یک سازمان است. این رویکرد به دنبال کشف چگونگی اجرای وظایف، ترتیب رویدادها و منابع درگیر است. این تحلیل بینش‌های ارزشمندی را در مورد گلوگاه‌ها، ناکارآمدی‌ها و زمینه‌هایی که می‌توانند از بهبود سود ببرند، ارائه می‌دهد. تجزیه و تحلیل فرآیند ابزار تشخیصی است که سازمان‌ها برای بهینه سازی عملیات خود و به حداکثر رساندن کارایی از آن استفاده می‌کنند. تجزیه و تحلیل فرآیند برای افزایش کارایی عملیاتی و دستیابی به اهداف سازمانی ضروری است. با بررسی دقیق و پالایش فرآیندها، کسب و کارها می‌توانند هزینه‌ها را کاهش دهند، بهره‌وری را افزایش داده و محصولات یا خدمات برتر را به مشتریان خود ارائه دهند. این تکنیک سنگ بنای دستیابی به بهبود مستمر و حفظ مزیت رقابتی در دنیای به سرعت در حال توسعه کسب و کار امروز است.

Analyzeافزایش کیفیترضایت مشتری

با ما در تماس باشید

استان خراسان رضوی، مشهد - خیابان امام خمینی - خیابان شهید تولایی - طبقه چهارم ساختمان اداره کل پست، پارک تولید محتوای نیتک، واحد b5

پیوند های مهم

نشان ملی ثبت نمادامنیت الکترونیک

کلیه حقوق این سامانه، متعلق به شرکت داده گستران پژواک آریا می باشد.

شرکت پژواک آریا