تحلیل پستل (PESTEL) چیست؟

تعداد بازدید : 34 تاریخ ثبت : 1403/04/12


P – Political (سیاسی)

E – Economic (اقتصادی)

S – Social (اجتماعی)

T – Technological (فناوری)

E – Environmental (زیست محیطی) 

L – Legal (قانونی)

موارد تحلیل پستل

موارد بالا دسته هایی هستند که مسائل خارجی پیش روی کسب و کار یا پروژه ها در آنها طبقه بندی می شوند. تقریبا تمامی عوامل خارجی که بر کسب و کارها تاثیر می گذارند، حداقل در یکی از این دسته‌ها قرار می‌گیرند. در بیشتر موقعیت‌ها، بسیاری از این عوامل به هم مرتبط هستند، بنابراین یک عامل خاص می‌تواند همزمان مربوط به عامل سیاسی، فناوری یا زیست محیطی باشد؛ همانگونه که قوانینی که سیاستمداران وضع می کنند، چه قوانین اقتصادی باشد، چه قانونی یا حتی زیست محیطی، همه این ها به یکدیگر مرتبط هستند. تنها نکته ی مهم در روند تحلیل پستل این است که همه ی عوامل تاثیرگذار بر کسب و کار خود را طبقه بندی کنید و درک کنید که چگونه بر تجارت شما تاثیر می گذارد.

 

پیشنهاد پژواک بیشتر بخوانید: اهداف فرآیند کاوی

 

تحلیل پستل چه کاربردهایی دارد؟

این چارچوب تحلیلی توسط تیم های مدیریتی، مدیریت پروژه و هیئت مدیره استفاده می شود که در فرآیندهای برنامه ریزی استراتژیک و برنامه ریزی مدیریت ریسک استفاده می شود. تجزیه و تحلیل PESTEL همچنین یک ابزار بسیار محبوب در میان مشاوران مدیریت برای کمک به مشتریان خود است که به توسعه محصول و ابتکارات بازار نوآورانه به کار می رود. تحلیل پستل همچنین در جامعه تحلیلگران و مدیران مالی به کار می آید که در این زمینه، عوامل ذکر شده در PESTEL ممکن است بر فرضیات مدل و تصمیمات مالی تأثیر بگذارند. در صورتی که یک مدیر مالی متخصص مسئولیت تحلیل داده های مالی کسب و کار شما را به عهده ندارد، به راحتی می توانید با استخدام مدیر مالی دورکار، مدیریت مالی خود را برون سپاری کنید.

  • بررسی عوامل مختلف خارجی و داخلی تاثیرگذار بر عملکرد یک کسب و کار، عملکرد یک پروژه، یا ارزش یک برند
  • چارچوب مدیریتی جامع برای بررسی تمامی عوامل تاثیرگذار
  • عوامل تاثیرگذار بر یک کسب و کار که در دسته بندی های مختلف PESTEL قرار می گیرند، نمی توانند توسط کسب و کار کنترل شوند. اما می توانند با تحلیل پستل و تعریف کردن راه حل مقابله، کنترل شوند.
  • به خوبی با تجزیه و تحلیل SWOT تطبیق پیدا می کند و با بخش فرصت ها و تهدیدهای تحلیل SWOT همخوانی پیدا می کند.

تجزیه و تحلیل PESTEL یک چارچوب مدیریتی مهم است که برای تجزیه و تحلیل عوامل خارجی مؤثر بر پروژه ها، برندها یا مشاغل مختلف به طور کلی استفاده می شود. درک این نکته مهم است که عوامل داخلی و خارجی مختلف می توانند بر عملکرد یک پروژه فعلی یا کل تجارت شما تاثیر بگذارند. بسیاری از این عوامل داخلی و خارجی دائماً تغییر می کنند و مهم است که درک این عوامل و درک این که چگونه آنها بر تجارت شما تاثیر می گذارند، دشوار باشد. تحلیل SWOT یکی دیگر از ابزارهای مدیریتی است که برای درک نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای مربوط به یک پروژه یا یک کسب و کار استفاده می شود. و از نظر تجزیه و تحلیل، PESTEL به خوبی با تجزیه و تحلیل SWOT ارتباط دارد. تحلیل فرصت ها و تهدیدات در تحلیل SWOT به خوبی با تجزیه و تحلیل PESTEL مرتبط است، زیرا عوامل خارجی در بررسی فرصت ها و تهدیدها در تحلیل SWOT وجود دارند که خارج از کنترل کسب و کار هستند. عواملی که ما تحت تجزیه و تحلیل PESTEL مطالعه می کنیم برای تجارت خارج از کنترل و به عبارتی عوامل خارجی هستند.

آنالیز بیزینس

چه عواملی را در تحلیل پستل بررسی می کنیم؟

عوامل سیاسی

  • سیاست ها / مقررات مالیاتی دولت: اگر در یک کشور افزایش مالیات وجود داشته باشد، به وضوح بر تجارت تاثیر می گذارد.
  • سیاست‌های تنظیم کسب‌وکار: برخی سیاست‌ها بر کسب‌وکارها تاثیر مستقیم دارند.به عنوان مثال، اگر در بازاری که شما در آن فعالیت می کنید نوعی انحصار وجود داشته باشد و دولت مزایایی را برای سازمان های جدیدتر فراهم کند و مزایای ارائه شده به سازمان های معمولی مانند شما را کاهش دهد، می تواند بر شرایط شما تاثیر بگذارد.
  • قوانین دولتی در مورد رقابت در بازار

عوامل اقتصادی

  • ارزش ارز / نرخ مبادله: به عنوان مثال، اگر نرخ ارز کاهش یافته یا اساساً ارزش پول کشور شما در بازارهای مالی جهانی کاهش یافته است، این می تواند یک عامل اقتصادی موثر بر سازمان شما باشد. اگر واردات یا صادرات دارید یا کالاهای خود را هنوز از خارج از کشور وارد می کنید، ارزش ارز و نرخ مبادله عامل بسیار مهمی است.
  • تولید ناخالص داخلی ملی: تولید ناخالص داخلی ملی بر همه چیزهایی که مربوط به مشاغل و حتی زندگی روزمره است تاثیر می گذارد.
  • قدرت خرید عمومی: ممکن است کاهش یا افزایش قدرت خرید عمومی وجود داشته باشد که قطعاً در سود و زیان کسب و کارها تاثیر خواهد داشت.

عوامل اجتماعی

  • تغییر در سلایق: تغییر اساسی در سبک ها یا جمعیت بسیار تاثیرگذار است. چیزی که در حال حاضر بسیار همه پسند و باب سلیقه است را می توان در کوتاه ترین زمان ممکن حذف کرد زیرا سلیقه مصرف کنندگان همیشه تغییر می کند و می تواند روی پروژه یا سازمان شما به طور کلی تاثیر بگذارد.
  • جمعیت شناسی: به عنوان مثال، اگر در بازار هدف شما یا در موقعیت جغرافیایی شغلی شما یک گروه قومی خاص وجود داشته باشند و آن گروه قومی به طور ناگهانی به نقطه دیگری از جهان نقل مکان کرده یا جمعیت به روش های دیگر تغییر کرده است، این تغییرات اجتماعی است که می تواند کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار دهد.
  • گروه‌های اجتماعی و گروه‌های فشار: ممکن است گروه‌های فشار و گروه‌های اجتماعی مختلفی وجود داشته باشند که می‌توانند بر علیه یا به نفع سازمان شما تاثیر بگذارند و نظر خود را اعلام کنند و باعث تغییر و تبدیل شدن به یک عامل تأثیرگذار در آن راه شوند.

عوامل فناوری

  • پیشرفت سریع فناوری / نوآوری: اگر همه به راه‌های مختلف حرکت کرده و روش‌های مختلف فناوری را برای انجام برخی کارها انتخاب کرده‌اند و شما این کار را نکرده‌اید، واضح است که شما عقب خواهید ماند.
  • بهبود در فناوری های تولید: بهبود در فناوری های تولید در واقع چیزی است که معمولاً توسط شرکت های تولیدی و کالاهای مصرفی تجربه می شود. 
  • فناوری های ذخیره سازی / حفاظت از داده ها: فناوری ذخیره سازی و حفاظت از داده ها با کمک استخدام کارشناس تحلیل داده، چیزی است که بیشتر مشاغل را تحت تاثیر قرار می دهد.

عوامل قانونی

  • قوانین مربوط به دستمزد / استخدام
  • تغییرات مالیات بر اشتغال
  • مقررات شیوه های کاری

عوامل قانونی با عوامل سیاسی پیوند دارند و بین همه این عوامل ارتباط آشکاری وجود دارد.

عوامل زیست محیطی یا اخلاقی

  • تاثیر کربن (میزان دی‌اکسید کربن تولیدی): مسائل زیست محیطی اغلب به مسئولیت های اجتماعی شرکت ها مربوط می شود. مسائل زیست محیطی مانند گرمایش جهانی و پایداری موضوعات بسیار داغ در دنیای مدرن هستند.
  • مقررات حفاظت از محیط زیست: محیط زیست نیاز به محافظت دارد، بنابراین تاثیر کربن شما به عوامل بسیار مهمی تبدیل می شود.هر تغییری که در محیط زیست ایجاد شود، مستقیماً بر شما و محل زندگی شما (کره ی زمین) تاثیر می گذارد. بنابراین درک آنها یا مطالعه آنها مهم است. به طور کلی، مهم است که بدانید ردپایی که در محیط زیست به جا می گذارید، چگونه بر پروژه یا تجارت شما تاثیر می گذارند.
  • سیاست های مسئولیت اجتماعی (CSR)

 

پیشنهاد پژواک بیشتر بخوانید:

تجزیه و تحلیل SWOT


تحلیل پستل

 

PESTEL چگونه در تجزیه و تحلیل مالی استفاده می شود؟

در مجموع، شش عامل PESTEL می توانند تاثیر عمیقی بر ریسک ها و فرصت های شرکت ها داشته باشند. ضروری است که تحلیلگران این موارد را بشناسند و سعی کنند آنها را در مدل های مالی و ابزارهای ارزیابی ریسک تعیین کنند.

برخی از نمونه ها عبارتند از:

  • تحلیلگران مالی ممکن است ارزیابی های مدل مانند نرخ رشد درآمد و حاشیه ناخالص را بر اساس پیش بینی های تورم تنظیم کنند.
  • کسب‌ و کاری که در مدیریت تاثیر کربن خود ضعیف عمل کنند ممکن است مشمول جریمه‌های آتی یا مالیات بر کربن شود. بنابراین تحلیلگران ممکن است بخواهند ذخیره نقدی را بر این اساس پیش‌بینی کنند.
  • یک محیط در حال تغییر اقتصاد کلان ممکن است به تحلیلگران در آژانس های رتبه بندی اعتباری نیاز داشته باشد که در هنگام محاسبه نسبت پوشش تسویه بدهی شرکت (DSCR)، نرخ بهره بالاتری را به عنوان سپر دفاعی برای تجزیه و تحلیل حساسیت ایجاد کنند.
  • انتظار می‌رود سطوح عظیم اتوماسیون در یک صنعت خاص هزینه‌های نیروی کار را تا X% کاهش دهد؛ که به طور اساسی برآورد جریان نقدی آزاد را در یک مدل مالی تغییر می‌دهد.

مالی

 

تحلیل PESTEL و SWOT

تجزیه و تحلیل های SWOT و PESTEL از این نظر مشابه هستند که هر دو بر عوامل محیطی متمرکز هستند که ممکن است بر یک شرکت تأثیر بگذارند. هر دو نوع تحلیل از همفکری گروهی برای شناسایی عوامل محیطی استفاده می کنند. با این حال، چندین تفاوت مهم بین این دو چارچوب های تجزیه و تحلیل وجود دارد که قبل از استفاده  از هر یک باید لحاظ شود.

همانطور که می دانید، طرح توجیهی (بیزینس پلن) یکی از ضروریات هر کسب و کار است. تحلیل PESTEL و SWOT هر دو به اجزای یک طرح توجیهی خوب و از ابزارهای پرکاربرد تبدیل شده اند و در ارزیابی عوامل محیطی کلیدی هستند. در راستای نوشتن طرح توجیهی یا استخدام نویسنده طرح توجیهی، انجام تحلیل PESTEL و SWOT از الزامات است. به منظور درک اینکه چگونه تحلیل PESTEL و SWOT مشابه هستند، درک کامل هر چارچوب به صورت جداگانه مهم است.

ویژگی های تحلیل SWOT

تجزیه و تحلیل SWOT یک چارچوب ساده برای ارزیابی محیط های داخلی و خارجی موثر بر یک شرکت است. این عوامل محیطی را می توان به چهار دسته تقسیم کرد که تحلیل SWOT نام خود را از آنها گرفته است. این دسته بندی ها عبارتند از: نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها. نقاط قوت و ضعف نمایانگر محیط داخلی هستند، در حالی که فرصت ها و تهدیدها نمایانگر محیط بیرونی هستند.

ویژگی های تحلیل PESTEL

PESTEL نوعی تحلیل است که در مدیریت استراتژیک مورد استفاده قرار می گیرد که عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فناوری، قانونی، و زیست محیطی را در نظر می گیرد. تجزیه و تحلیل PESTEL ابزار مفیدی برای درک تقاضا/نزول بازار، موقعیت فعلی کسب‌وکار و فرصت‌ها/موانع بالقوه است. در واقع این تحلیل روشی برای مدیریت بحران و مدیریت ریسک است. عواملی که PESTEL تحلیل می کند اصولا عوامل بیرونی هستند که باید در سطح شرکتی، ملی و جهانی بررسی شوند.

شباهت ها و تفاوت های PESTEL و SWOT

هر دو چارچوب تحلیلی بر محیطی که یک شرکت در آن فعالیت می کند تمرکز می کنند، اما این کار را به شیوه ای متفاوت انجام می دهند. SWOT عوامل محیطی که مستقیماً بر یک شرکت تاثیر می گذارد را شناسایی می کنند. بدیهی است که عوامل محیطی داخلی تاثیر مستقیم دارند، اما عوامل خارجی نیز در تجزیه و تحلیل SWOT مانند افزایش مالیات و تعرفه یا یک رقیب جدید تأثیر دارند.

در مقابل، تجزیه و تحلیل PESTEL به تمام محیط های خارجی که ممکن است بر شرکت تأثیر بگذارد، نگاه می کند. این عوامل ممکن است شامل تغییرات در دولت، افکار عمومی، روند مد و فشن، آب و هوا، فناوری نوپا، و.. باشد. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل PESTEL به عوامل محیط خارجی در سطح شرکت، ملی و جهانی نگاه می کند، نه اینکه فقط به سطح شرکت نگاه کند؛ همانطور که SWOT انجام می دهد. با این توصیفات، بهترین روش ترکیب کردن تحلیل SWOT و PESTEL برآورد می شود. 


فایل ضمیمه
نویسنده :
سید رضا اصنافی
لینک منبع

برچسب ها

برچسبی ثبت نشده است.
246665,246664,246663,246662,246661,246667

مقالات مرتبط

با ما در تماس باشید

استان خراسان رضوی، مشهد - خیابان امام خمینی - خیابان شهید تولایی - طبقه چهارم ساختمان اداره کل پست، پارک تولید محتوای نیتک، واحد b5

پیوند های مهم

نشان ملی ثبت نمادامنیت الکترونیک

کلیه حقوق این سامانه، متعلق به شرکت داده گستران پژواک آریا می باشد.

شرکت پژواک آریا